Boconcept-butikker er i fremgang og vil åbne et større antal butikker i den kommende tid. I indeværende regnskabsår, der løber frem til 30. april, regner møbel-franchise-butikskæden med at nå 35 butiksåbninger - heraf blev fem gennemført i første kvartal.
Ved udgangen af juli var pipelinen på 20 butikker i såkaldt fase tre, hvor det næsten er stensikkert, at der bliver tale om en butiksåbning, mens der var 57 i fase to, hvor der fortsat er usikkert, om planerne realiseres. Tre måneder tidligere var 17 butikker i fase 3, mens der var 55 i fase to.
- Når et projekt kommer i fase to har vi mødt en potentiel franchise-tager i et område, hvor vi har planer om at åbne. Der har der været en eller anden form for aktivitet/dialog, som gør, at vi skal til at forberede os på, at det kunne gå hen at blive til noget, forklarer administrerende direktør Torben Paulin fra Boconcept til Ritzau Finans.
Når et fase 2-projekt rykker over i fase 3 er det fordi, at der er et konkret lokale, som der tegnes og/eller bygges på, og der kendes ofte også åbningsdatoen.
- Et byggeri kan stadigvæk blive forsinket, specielt hvis åbningsdatoen ligger langt ude i fremtiden. Hvis eksempelvis et nyt butikscenter først skal bygges, så kan der selvfølgelig ske en forsinkelse, men hvis det er i et eksisterende lokale i et et eksisterende shoppingcenter, så kan det gå hurtigt. Så fase 3 butikkerene bliver til noget - det er helt sikkert, siger Torben Paulin.
Han skønner, at selskabet inden udgangen af indeværende kvartal vil have nået en 20-23 butiksåbninger, hvor næsten alle butiksåbninger sidste regnskabsår lå i andet halvår. Tyskland er et af de steder, hvor selskabet har haft travlt med butiksåbninger på det seneste, med åbninger i Bremen, Hannover, Frankfurt og en mere i Essen.
- Vi har haft en helt fokuseret indsats på Tyskland og Østrig det sidste halvandet års tid. Det er det, der virkelig rykker nu på Tyskland. Vi har 15 butikker i Tyskland, og de går alle sammen godt, så her har vi sat fulde sejl på vores ekspansionsfokus, siger Torben Paulin.
Han ser derfor fortsat et stor potentiale for butiksåbninger i netop Tyskland.
- Der er ingen grund til at, at der skulle være færre butikker i Tyskland end de 30, vi har i Frankrig. Bare sådan lige til at starte med. Og der er fortsat en stor pipeline dernede og tilgang af nye emner, som først lande i den ene fase og så i den anden fase, siger Torben Paulin.