Når IMM-messen løber af stablen i Køln 18.-24. januar næste år er det med et endnu stærkere fokus på design, som startede på messen i år. Pure, der omfatter al international topklasse-design inden for møbler, indretning og belysning til boliger, institutioner og kontorer, holder traditionelt til i hal 11. Januar i år blev området udvidet til også at omfatte hal 10.1, og det blev ganske godt modtaget af publikum, kan Køln-messens ledelse konstatere. Det er også baggrunden for, at succes’en gentages i år.
Dertil kommer, at det det nye koncept Pure Editions udvides. Pure Editions blev lanceret i 2013 som et forsøg på at præsentere nye tanker, visioner og ideer inden for design og indretning og på den må få involveret flere af de mennesker som Køln-messen gerne vil have aktiveret: nemlig arkitekter og indretningsarkitekter som ofte er beslutningstagere og rådgivere i forhold til indkøb af møbler og belysning. Samtidig vil messen gerne have den position, at IMM er selve stedet, man er nødt til at være på, hvis man vil have fingeren på pulsen når det gælder indretning og design. Derfor er segmentet Pure Platforms, som en del af Pure Edition, forbeholdt uafhængige designere og designbureauer og der er tillige etableret et forum i hal 2.2, hvor designtrends vil blive sat til debat. Endelig er der et tredie segment, nemlig Pure Talents i hal 4.1, hvor unge lovende design-talenter har mulighed for at vise deres eksperimenterende design frem. Forhåbningen er, at messen dermed kan fungere som kuvøse og måske føre til igangsættelse af nogle af de mest talentfulde eksperimenter.
Den bevidste linie med fokus på design fortsættes til næste år, hvor Pure Edition kommer til at fylde de øverste etager i hal 2 og 3 og Køln-messen ledelse fornemmer, at det er den rigtige retning messen tager:
- Vi er mere end tilfredse med de tilmeldinger vi indtil nu har fået og ser frem til endnu flere internationalt orienterede udstillere, der ønsker at være en del af Pure-konceptet, siger Køln-messen kreative direktør, Dick Spierenburg.
- IMM-messen udvikler sig positivt i retning af at være en designmesse frem for at være en ren møbelmesse, og det sker jo helt bevidst for at følge den trend, der nu engang er i den europæiske møbelbranche, hvor møbelhandlen i stadig større udstrækning fokuserer på boligtilbehør og design, siger Jesper Uldall, Intermess, der repræsenterer Køln-messen på det danske marked.
IMM-messen forventer at få godt 100.000 besøgende og 1.200 udstillere. Heriblandt forventes de 60 af udstillerne at være danske, bl.a. helt nye som Watt a Lamp og Korridor Design.
Foto: IMM-messen i Køln forventes at tiltrække godt 100.00 besøgende – og ca. 60 af udstillerne vil være danske.