Danske organisationer og uddannelsesinstitutioner er nødt til at omfavne aktiv læring, så de sikrer, at arbejdstagere og studerende er godt klædt på til morgendagens vidensøkonomi. Det mener Steelcase, verdens største leverandør af kontormøbler, der netop har åbnet et nyt center for aktiv læring i hjertet af København.
Steelcase, verdens førende leverandør inden for præstationsfremmende kontor- og skoleløsninger, samt cph:learning og Scan Office fejrede i går, den 6. april, den officielle åbning af Danmarks første aktive læringscenter.
Sammen med mere end 60 deltagere fra organisationer og uddannelsesinstitutioner diskuterede en række eksperter, hvordan man forbereder studerende og arbejdstagere til fremtidens vidensøkonomi, og hvordan deres engagement fremmes ved aktiv deltagelse i klasselokalet.
- I mange år har ufleksible klasselokaler med rækker af stationære borde forhindret mobilitet og aktiv deltagelse og engagement. En ny undersøgelse foretaget af Steelcase Education viser, at klasserummets design har en stor indflydelse på de studerendes præstation. Det er en indsigt, vi vil dele og diskutere med danske organisationer og uddannelsesinstitutioner i det nye læringscenter i København, fortæller Sandrine Cardinale, forretningsudviklingschef i Steelcase Education i Europa og Mellemøsten.
Aktiv læring sikrer bedre læringsmiljø
På trods af at de studerende, teknologien og pædagogikken hele tiden ændrer sig, er det klassiske klasselokale og læringsmiljø med bordrækker vendt mod tavlen forblevet en foretrukken standard. Dette leder til spørgsmålet: hvordan kan teknologi og rum mere effektivt støtte undervisere og studerende til et forbedret engagement?
For at finde et svar bliver man nødt til at kigge på klasselokalet i dag og overveje, hvordan teknologi og det fysiske rum kan designes og integreres med pædagogik for at skabe en mere aktiv og engagerende oplevelse for undervisere og studerende. Pædagogik, teknologi og rum kan, hvis nøje overvejet og designet, etablere nye standarder for avancerede læringsmiljøløsninger.
Det nye aktive læringscenter, Active Learning Center (ALC), der huses af cph:learning i det centrale København, er udviklet på baggrund af løbende forskning og viden fra Steelcase og giver et bud på en løsning designet specifikt til studerende og undervisere. Centret tilbyder brugerne en række forskellige rum såsom ”samarbejdsloungen", "biblioteket", "samarbejdslaboratoriet" og det såkaldte ”flipped classroom”. Hvert rum er designet således, at de studerende bliver engageret i hver deres læringsrejse.
Fire talere – fire perspektiver
I forbindelse med åbningen afholdte de tre partnere et arrangement i det nye læringscenter, hvor Claus Nygaard, kendt professor på Stockholm School of Economics i Riga og direktør for cph: learning, Steffen Löfvall, Ph.d., medstifter og partner i cph: learning, Mark Dyson, Ph.d., selvstændig konsulent og arkitekt og Sandrine Beauvoir Cardinale, direktør for forretningsudvikling i Steelcase Education, rettede fokus mod fordelene ved aktiv læring i danske klasselokaler.
Professor Dr. Claus Nygaard, specialist i læring og forretningsstrategi, forklarede, hvordan udnyttelse af rum kan facilitere kollaborativ læring. Han præsenterede undersøgelsesbaserede modeller for samarbejde og videnskabelse og gav eksempler på, hvordan læringsmiljøer kan hjælpe virksomheder med at opnå mere af begge.
Ph.d. Steffen Löfvall fortalte om de teknologiske aspekter i forbindelse med læring. Han præsenterede nuværende digitale redskaber, som kan optimere kollaborativ videnskabelse i virksomheder. Derudover kunne han også give et indblik i, hvilke typer af nye digitale redskaber, der formentlig vil finde anvendelse i industrien i de kommende år.
Den innovative arkitekt og Ph.d. Mark Dyson udforskede i sin tale centrale koncepter i forbindelse med rumdesign. Han fortalte om vellykkede steder og rum, samt om hvordan disse skabes på arbejdspladser, så man fremmer engagement og samarbejde imellem individuelle medarbejdere og teams.
Sandrine Cardinale kunne i sin præsentation beskrive, hvordan man bedre understøtter opmærksomhed i klasselokalet og delte desuden ny viden og ideer til, hvordan læringsmiljøet og klasselokalet kan genopfindes på innovative måder, der optimerer hjernens ydeevne.
- Det nye center og det unikke samarbejde mellem Steelcase, Scan Office og cph:learning forener rådgivningsekspertise i læring i et rum designet efter menneskelig adfærd. Med det nye partnerskab kan vi bedre servicere vores partnere og hjælpe dem med at forbedre deres lærings- og undervisningsoplevelse på en helstøbt, holistisk måde, fortæller Sandrine Cardinale.