Hvordan oplever du i øjeblikket Frankfurt-messen som udstillingssted?
Johannes Möller: IFFA(messe for kødindustrien) sluttede for nylig - og det gik over al forventning: både udstillere og besøgende var mere end tilfredse. I seks dage nød virksomhederne godt af en høj kvalitet af besøgende. De, der var på stedet, tog jo en bevidst beslutning om et besøge og havde virkelig et behov for det. Situationen var den samme på branchesiden: De, der ville præsentere deres innovation for markedet og drive forretningen fremad, var på stedet. Fordi nogle ting ikke kan vente. Den seneste udvikling inden for en branche og præsentation af løsningerne hertil foregår simpelthen bedst ved det personlige møde. Det inspirerer mig til Light + Building, så messecentret igen bliver fyldt med liv, og der strømmer positiv energi gennem hallerne.
Krisetider åbner også for muligheder: hvordan har Light + Building brugt tiden og medfører genstarten nogle ændringer i programmet?
Johannes Möller: Vi har lært meget i de seneste måneder. Digitaliseringen har selvfølgelig også accelereret vores forretning. Men mange samtaler med udstillere og foreninger har vist, at kernen i vores forretning, det personlige møde, holder. Vi har lært, hvordan vi kan supplere det på en meningsfuld måde. Nu ser vi fremad og gør alt, hvad vi kan for at bygge den bedst mulige bro i efteråret, så vi kan byde alle markedsaktører velkommen tilbage til Frankfurt på den sædvanlige dato i 2024.
Vi understøtter gensynet i Frankfurts udstillingscenter fra 2. til 6. oktober 2022 med Light + Building Digital Extension. Den digitale platform giver mulighed for at finde de rigtige samarbejdspartnere og komme i kontakt med dem på forhånd. Den vil være tilgængelig fra 2. til 14. oktober 2022, og dermed udvide de internationale udvekslings- og informationsmuligheder, også ud over messeperioden.
Light + Building gennemføres som en efterårsudgave. Hvordan vil den adskille den sig fra den førende internationale messe i marts?
Johannes Möller: Det er en specialudgave. På grund af pandemien var vi nødt til at finde en alternativ dato for det oprindeligt planlagte arrangement i marts. Efter den lange pause gjorde branchen det meget klart for os, at der stadig skal være et branchemødested i 2022. I år er Messe Frankfurts udstillingsplads meget efterspurgt og vi har undersøgt alle muligheder og kunne genenmføre den afkortede dato i starten af oktober. For udstillere fra byggesektoren er dette et godt alternativ, mens efterårsdatoen nok er mindre egnet til belysningssektorens innovationscyklusser. Det er vi godt klar over. Derfor er vi så meget desto mere glade for, at så mange belysningsfirmaer – især fra udlandet – går sammen til den førende messe.
En anden faktor er pandemien i Kina. Selvom det heldigvis er ved at falde til ro i Tyskland og Europa, kæmper Kina desværre stadig med det. Derfor må vi undvære deltagelse af mange asiatiske udstillere i øjeblikket. I denne henseende kan den kompakte specialudgave ikke sammenlignes med den almindelige Light + Building. Men vi får lige nu hver dag nye henvendelser fra virksomheder, som gerne vil være med til efteråret. I den henseende er vi meget optimistiske og gør alt, hvad vi kan for at sikre, at det bliver et arrangement af høj kvalitet for alle sider.
Hvordan kommer specialudgaven til at se ud, og hvad kan udstillere og besøgende forvente?
Johannes Möller: I øjeblikket venter vi omkring 1.300 udstillere fra 46 lande. Der er producenter fra alle områder inden for belysning, bolig- og bygningsteknik samt netværkssikkerhedsteknologi, så alle fag bliver præsenteret på Light + Building Autumn Edition.
Byggesektoren er meget stærkt positioneret i Vesten - og især på baggrund af den digitalisering og elektrificering, der er nødvendig for at nå klimamålene, vokser betydningen af denne sektor. Alle nøglespillere er her. I belysningssektoren mangler en eller to store virksomheder, men især udenlandske virksomheder benytter sig af muligheden for at præsentere sig. Belysning er således meget internationalt positioneret og stadig den største af de to sektorer. Over 60 procent af udstillerne tilhører belysningssektoren. Dette viser os, hvor meget virksomheder har brug for udstillingsstedet. For dem er det en fantastisk mulighed for at positionere sig selv perfekt og skabe et helt andet niveau af opmærksomhed.
Kilde: Messe Frankfurt
Foto: Johannes Möller, Director Brand Management Light + Building. Source: Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Jörg Puchmüller